• Home
  • Contact
  • + 31 (0) 162 497 500

Reisinformatie

Vliegreis
Accommodatie
Huurauto
Liftpas en excursies
Reisdocumenten
ESTA - Amerika
ETA - Canada
National Parks
Geld
Verzekeringen

Vliegreis

Onze vliegreizen vertrekken meestal vanaf Schiphol. Wij werken vooral met lijnvluchten van KLM, Delta Airlines, Air Canada, Icelandair, United Airlines en Lufthansa. Voor binnenlandse vluchten in Noord Amerika werken we met lokale aanbieders. Bij een ‘codesharing’ boek je een reis met airline A en vlieg je met airline B, dat kan omdat die maatschappijen een samenwerkingsverband hebben.

Belastingen en heffingen
De reissom is de prijs inclusief luchthavenbelastingen, veiligheidstoeslagen, Passenger Service Charges, brandstofheffingen en milieuheffingen. In de prijs zijn alle kosten, belastingen en heffingen opgenomen zoals die op dat moment bekend zijn. Naast de heffingen en belastingen kan er ook een brandstof toeslag door de airline berekend worden als de kerosineprijzen stijgen. Als de heffingen of belastingen veranderen of er een brandstof toeslag aan de orde is mogen wij die verandering aan je door berekenen conform onze voorwaarden.

E-ticket
Luchtvaartmaatschappijen gebruiken elektronische ticketsystemen. Je ontvangt van ons je reisbescheiden digitaal en daabij zit ook je e-ticket. Het is belangrijk dat je naam exact overeenkomt met je paspoortnaam. Voor getrouwde dames geldt dat ze hun meisjesnaam (geboortenaam) moeten vermelden. De veiligheidseisen voor Noord Amerika zijn streng en afwijkingen worden niet geaccepteerd.

Vluchtschema en vluchttijden
Op het moment dat je boekt, is bekend met welke airline je vliegt en wat je vluchtschema is. Lijnvluchten worden volgens een vaste dienstregeling uitgevoerd. Voor deze vliegreizen vind je de route en de vluchttijden in de beschrijving van de reis zoals die op het moment van publicatie bij ons bekend zijn. Hou er rekening mee dat luchtvaartmaatschappijen de vluchtschema’s behoorlijk kunnen wijzigen. Tot dat het moment dat je jouw reisbescheiden ontvangt (ca. 8 dagen voor vertrek) kunnen de vluchttijden veranderen en zijn alle vluchttijden onder voorbehoud. De aangegeven tijden in vluchtschema’s en reisbescheiden zijn altijd lokale tijden. Als je naar Noord Amerika vliegt, win je tijd en kom je meestal in de middag of vroege avond aan, dan is het bij ons reeds nacht. De terugreis gaat precies andersom, dan vertrek je vanuit je vakantiebestemming vaak in de middag, slaap je in het vliegtuig en als je in Nederland aankomt is het hier de ochtend van de volgende dag.

Inloggen voor bagage of inchecken
Veel mensen kiezen pas een stoel of boeken pas hun ski’s als bagage als ze gaan inchecken, dat is zonde want er is een slimmere manier. Wij adviseren onze passagiers om zo snel mogelijk na boeking in te loggen en dan alvast de stoel te kiezen. Er is dan nog voldoende keuze en er zijn vaak interessante stoelen voor een relatief lage toeslag. Ook betaal je minder voor het meenemen van je ski’s of snowboard als je deze online aanmeldt. Als je naar de inlogpagina van de airline gaat, kun je met je achternaam en de boekingsreferentie inloggen, zodra je bij ons de aanbetaling van je reis hebt voldaan kun je de boeking referentie krijgen. Vervolgens kies je zelf een stoel of kies je eventueel voor een upgrade. Voor sommige vluchten hebben wij als wintersportspecialist afgesproken dat je gratis je eigen materiaal mee mag nemen, dit wordt genoemd bij de reisomschrijving. Als je een reis bij ons boekt, zit er altijd handbagage en ruimbagage inclusief bij de intercontinentale vlucht. Voor maatwerkreizen inclusief lokale vluchten in Noord Amerika worden regelmatig vluchten zonder bagage geboekt. Uiteraard is deze informatie voor boeking bekend.

Tijdsverschil en jetlag
In Amerika of Canada heb je een tijdsverschil van ca. 8 uur. Een jetlag is meestal geen groot probleem tijdens een wintersportvakantie in Noord-Amerika. Omdat de heenreis in westelijke richting gaat is dat minder zwaar dan een vlucht naar het oosten. De meeste mensen wennen snel aan de lokale tijd en een wintersportvakantie leent zich ook goed voor vroeg opstaan en vroeg naar bed.

Wil je weten hoe je de jetlag kunt voorkomen? Lees dan onze blog 10 tips tegen jetlag

Accommodatie

Als je op vakantie gaat naar Amerika of Canada merk je al snel dat hotels en appartementen andere namen hanteren voor de gebouwen en de bedden. De meest gebruikte naam voor een accommodatie is een lodge of een hotel. Een lodge is een accommodatie met zowel appartementen als hotelkamers en vaak is er ook een restaurant aanwezig. Een appartement heet een condominium en wordt vaak afgekort naar condo. Wij werken in enkele bestemmingen ook met particuliere verhuurders die volledige huizen verhuren, die worden cabins of townhomes genoemd. Deze laatste categorie is zeer schaars en het verdient aanbeveling om tijdig te boeken als je een grote accommodatie met meerdere slaapkamers zoekt voor je vakantie in Canada of Amerika. Het is niet ongebruikelijk dat er bij iedere slaapkamer een eigen badkamer is, met name bij de grotere appartement en huizen is dat het geval.

Bed indeling
Een standard room in Canada of Amerika heeft meestal de keuze tussen twee Queen bedden of één King bed. Vaak bestaat er ook de mogelijkheid voor een Roll away bed, dit is een soort camping bed die als extra op de kamer kan worden geplaatst. Hiervoor geldt vaak een toeslag. Als je een keuze gaat maken voor een bepaalde accommodatie, hou dan in je achterhoofd dat niet elk hotel dezelfde benaming gebruikt. Een standard room in een 3-sterren lodge kan heel anders zijn dan een standard room in een 5-sterren hotel. Daarnaast zijn er ook nog hotelkamers waarbij de slaapkamer afgesloten is van de woonruimte, dit wordt een one bedroom genoemd. Vaak wordt de aanduiding suite gebruikt als er één of meerdere slaapkamers zijn. Het is meestal zo dat bij een suite de slaapkamer een King bed heeft en dat in de woonkamer nog een bedbank of een murphy bed is. Een murphy bed is een bed wat dichtgeklapt oogt als een kast. Als je bijvoorbeeld met 4 personen reis, kun je twee kamers boeken met voor iedereen een eigen bed of je kunt een 2 bedroom condo kiezen waarbij je ook een gezamenlijke living deelt. Als je twijfelt over de keuze voor je verblijf en de beste kamerindeling, vraag ons dan. Wij hebben de meeste accommodaties zelf bezocht en kunnen je tot in detail vertellen hoe de kamers er uit zien. Wil je meer weten over de bedmaten in Canada en Amerika? Lees dan onze insidertip Hoe kies je de juiste bedmaat.

Verblijf op basis van logies
In de meeste gevallen verblijf je in Canada of Amerika op basis van logies. Bij sommige accommodaties wordt een ontbijt aangeboden en dat kan een American breakfast of en continental beakfast zijn. De eerste variant is een uitgebreid ontbijt, vaak in buffetvorm met warme en koude gerechten. Een continental breakfast is een eenvoudig ontbijt, vergelijkbaar met een eenvoudig ontbijt in Europa. Het is nietmogelijk om op basis van halfpension of all inclusive te verblijven tijdens je wintersport in Canada of Amerika, deze formule wordt niet aangeboden.

Kichtenette of full kitchen
De meeste hotelkamers hebben een koffiezetapparaat en een waterkoker op de kamer. De aanwezigheid van kookmogelijkheden wordt meestal aangeduid met een kitchenette of een full kitchen. Bij een kitchenette mag je een koelkast en een waterkoker en soms een magnetron verwachten en bij een full kitchen heb je een fornuis en vaak een oven. Als je een appartement boekt met een kitchenette, is er meestal geen eettafel aanwezig, vaak is er een soort van bar of gaat men er van uit dat je op de bank in de living zit tijdens het eten. Als je specifiek een accommodatie zoekt waarbij je wilt kunnen koken en aan tafel eten, laat ons dat dan weten, we kennen talloze appartementen en townhomes die hiervoor zeer geschikt zijn.

Ontbijten buiten de deur
In Amerika (en Canada) ontbijten weinig mensen thuis en je vind in iedere bestemming dan ook meerdere ontbijtrestaurants. In veel lodges is ook een restaurant aanwezig, je hoeft dan de deur niet uit. Wij kennen het fenomeen ontbijtrestaurants niet echt maar dat is daar heel gewoon. Er is ook een specifieke ontbijtkaart, die echt alleen voor het ontbijt geldt! Dus je kunt die uitsmijter van de ontbijtkaart niet (meer) bestellen op andere tijdstippen van de dag. Zoals met zoveel dingen in Amerika en Canada: de keuze is reuze. Er zijn vooral heel veel eiergerechten en daarbij wordt er vaak spek, toast en aardappelen geserveerd. Daarnaast zie je vaak allerlei pannenkoeken en muffins in diverse varianten. De koffie in dit soort restaurants is meestal niet geweldig. Reken op een slappe filterkoffie en als je die op hebt krijg je een (gratis) refill. Als je in een nieuwe bestemming komt, vraag dan naar het beste ontbijtrestaurant (en elke local weet dat. Dompel je vervolgens onder in die knusse ontbijtsfeer, het is echt vaak een hele gezellige boel, zo ’s ochtends in het restaurant.

Hoe maak je de juiste keuze?
De beste manier om een goede keuze te maken is om – voorafgaand aan je reservering – voor jezelf de punten te benoemen die je belangrijk vindt aan de accommodatie. Vragen die daarbij helpen zijn:
Met hoeveel personen wil je in de accommodatie slapen?
Hoeveel tijd ga je doorbrengen in je accommodatie?
Wil je kunnen koken op je vakantie?
Heb je specifieke faciliteiten nodig (bijvoorbeeld wasmachine)?
Wat is je budget?

Huurauto

Als je een skisafari wilt gaan maken in Canada of in de USA, kun je het beste een auto huren. Je kunt dan ter plaatse je eigen tijdsindeling bepalen en er ook voor kiezen om de regio wat meer te ontdekken. Autorijden in Canada of Amerika is niet moeilijk, het is wel anders dan in Europa. De wegen zijn breder en groter en de auto’s ook. Canada en Amerika hebben een uitgebreid en goed onderhouden wegennet. In Canada wordt de afstand in kilometers aangeduid en in Amerika zijn dat miles (mijlen), 1 mile is 1, 6 kilometer.

De wegen in Canada en Amerika zijn breed, goed onderhouden en vaak omgeven door de prachtige natuur waardoor lange afstanden geen enkel probleem zijn. Je zult zien dat de tijd voorbij vliegt! Let wel op dat er op veel plekken wilde dieren over kunnen steken of dat ze vlak langs de kant van de weg staan. Vooral herten en big horn sheep hebben hier een handje van.

Boek je autohuur vooraf
Wij verzorgen graag je autohuur. Wij kunnen je huurauto voor een gunstig tarief aanbieden en wij weten wat je nodig hebt om in Canada en Amerika te rijden. Wij zorgen dat de auto klaar staat zodat je die direct kunt ophalen bij aankomst bij het verhuurkantoor op de luchthaven. Wij werken samen met Alamo, daardoor heb je gegarandeerd een scherp tarief en een kwalitatieve auto. Alamo is wereldwijd de grootste autoverhuurder met meer dan 2.000 autohuur locaties. Bij het ophalen van de auto (op vertoon van een voucher) wordt een borg gevraagd die de bestuurder moet voldoen met een creditcard. De borg krijg je terug als je de auto inlevert en schadevrij en afgetankt terugbrengt.

Banden en sneeuwkettingen
De Intermediate SUV is onze meest gekozen auto in Noord Amerika. Bij een Intermediate SUV kun je denken aan een Toyota RAV4 of een vergelijkbaar model. In een SUV voel je je veilig, ook midden in een sneeuwstorm of tijdens een lange autorit. Ook de Standard SUV (een maatje groter, bijvoorbeeld een Hyundai Santa Fe) is een veel gekozen auto, voor groepen van 3 of 4 personen. Een SUV is uitstekend geschikt om in de sneeuw te rijden. Vaak krijgen wij een vraag over de banden of over sneeuwkettingen. Op deze huurauto’s zitten zogenaamde ‘all weather’ banden waarmee je prima kunt rijden in de sneeuw.

All Weather Tires
De All Weather Tires van Alamo voldoen aan het criterium dat de overheid lokaal aan winterbanden stelt. Winterbanden zijn nooit vooraf te boeken en worden niet gegarandeerd, als je die persé wilt, kun je die ter plaatse met een toeslag reserveren. Hetzelfde geldt voor een skirek of voor een 4 wheel drive. Op huurauto’s wordt het gebruik van sneeuwkettingen afgeraden, de schade die kan ontstaan wordt namelijk niet gedekt door de CDW. Als je persé met kettingen wilt rijden, dan kun je die ter plaatse kopen want het verhuurbedrijf stelt deze niet ter beschikking. Een flink deel van onze gasten kiest ter plaatse voor een upgrade, dit is ook slim om te doen want je hebt via ons een lage basisprijs en de upgrade die je ter plaatse voldoet is dan relatief voordelig (zeker als de koers interessant is!). Als je in Alberta of British Colombia (Canada) rijdt, kom je onderweg een bord met instructies over je banden tegen. De symbolen die je op je band moet zien zijn een bergje met 3 toppen of een teken met de letters M+S (mud and snow), dan weet je dat je voldoende winterproof bent. Er moet minimaal 3,5 mm profiel zijn. Overigens geldt deze informatie voor de provincie British Colombia, in de provincie Alberta is het gebruik van winterbanden niet verplicht.

Verzekering bij de huurauto
Wij bieden een zogenaamd Fully Inclusive pakket aan bij onze huurauto’s. Bij dit pakket zijn alle kilometers inbegrepen*. en heb je ook een diefstalverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Bij een Fully Inclusive pakket mag er maximaal 1 chauffeur rijden. Wil je met meer mensen kunnen rijden, dan kun je upgraden naar het Gold pakket, dan kunnen er maximaal 4 bestuurders rijden en heb je bovendien een gratis tank brandstof. In de praktijk betekent dit dat je de auto niet hoeft af te tanken bij het inleveren. Beide pakketten zijn exclusief het Roadside Service Plan, ook wel Roadside Plus of Roadside Protection genoemd, dit is een aanvulling die vaak ter plaatse aangeboden wordt vanaf CAD 4,99 + tax per dag, voor een week is dat ca. € 30. De standaard verzekering dekt technische mankementen zoals storingen en motorpech. De extra Roadside verzekering dekt met name zaken die je door eigen schuld veroorzaakt, zoals een lekke band die je niet zelf kunt verwisselen of het kwijtraken van sleutels of dat je zonder brandstof komt te staan of het wegslepen van de auto als je bijvoorbeeld in de berm bent beland. Als je een huurauto boekt krijg je van ons alle voorwaarden en actuele informatie. * bij een aantal plaatsen zoals Kamloops of Kelowna in Canada is het aantal kilometers niet onbeperkt maar aangepast naar bijvoorbeeld max 200 km per dag.

Eigen risico afkopen: verstandig!
Als je een auto via ons huurt, heb je voor Amerika nooit een eigen risico. In Canada is er wel een eigen risico, dat is CAD 800, dat is ruim € 550. Vanaf 1 april 2020 wordt het eigen risico verhoogd naar CAD 1500. Het eigen risico geldt bijvoorbeeld bij schade aan banden, ruiten en de bodem van de auto. Stel, er zit een ster in de ruit bij het terugbrengen, dan kan de autoverhuurder jouw eigen risico inhouden om de voorruit te vervangen. Je kunt er voor kiezen om ter plaatse het eigen risico af te kopen (je krijgt dit voorgesteld bij het ophalen van de auto, deze verzekering wordt ook wel Additional CDW / LDW genoemd) voor een bedrag van CAD 7,99 + tax, voor een week is dat ca. € 50. Je kunt er ook voor kiezen om het al in Nederland af te kopen. Voor € 3,50 per auto per dag kun je dit eigen risico afkopen, voor een week is dat € 24,50. Het voordeel van het ter plaatse afkopen is dat je niet zelf eerst de kosten hoeft voor te schieten, het nadeel is dat dit duurder is. Het voordeel van het in Nederland afkopen is dat je voordeliger uit bent, het nadeel is dat je ter plaatse de kosten eerst moet voorschieten om die in Nederland vervolgens terug te claimen.

Is een internationaal rijbewijs verplicht?
Het Nederlands en Belgisch rijbewijs is in Canada en Amerika gewoon geldig. Als er in het Engels de vertaling ‘driving license’ op staat is het helemaal in orde. Staat er op je rijbewijs geen Engelse vertaling dan kun je voor de zekerheid een internationaal rijbewijs aanschaffen. Veel autoverhuur bedrijven vragen ook zo’n internationaal rijbewijs, dit is echter niet verplicht, kijk dat voor de zekerheid na in de voorwaarden. Mocht je een internationaal rijbewijs willen aanschaffen, dan kun je die eenvoudig bij de ANWB kopen. Een internationaal rijbewijs wordt overigens niet geaccepteerd als vervanging voor het rijbewijs, je moet dus altijd ook je eigen rijbewijs bij je dragen. Het is belangrijk dat het rijbewijs van de bestuurders elektronisch leesbaar is, oftewel het moet een pasje zijn. Een papieren rijbewijs is ook met vertaling erop niet voldoende. In Nederland komen papieren rijbewijzen niet meer zo veel voor maar in België zijn nog wel papieren rijbewijzen.

Het ophalen van de huurauto
Bij het ophalen van de auto moet je de volgende zaken bij de hand hebben: geldig identiteitsbewijs, retourvliegticket, een geldig rijbewijs en een creditcard. Ook dien je ter plaatse je voucher af te geven. Bij het afhalen van de auto moet de hoofdbestuurder in het bezit zijn van een creditcard op zijn of haar naam, die de huurprijs en kosten voor extra’s dekt. De meeste huurauto’s in Canada en Amerika hebben een automatische versnelling. Als je onderweg een kleine reparatie moet doorvoeren aan de huurauto (bijvoorbeeld olie aanvullen of ruitenwisser of koelvloeistof) bewaar dan je bonnetje, je kunt bij het inleveren van de auto deze kosten bijna altijd terugvorderen.

Leeftijd
Het huren van een auto is mogelijk vanaf 21 jaar. Als je jonger dan 25 jaar bent worden meestal hogere verzekeringskosten in rekening gebracht. In een aantal landen kan ook een maximum leeftijd gelden. Alle bestuurders moeten in het bezit zijn van een geldig rijbewijs uit het land van herkomst.

Drop off fee
Autoverhuur bedrijven rekenen extra kosten wanneer je de auto op een andere plaats inlevert dan waar je de auto hebt opgehaald. Dit zijn zogenaamde drop off kosten. Wij geven vooraf aan of deze kosten aan de orde zijn. Zo is een route van Calgary naar Vancouver met drop off kosten, maar omgekeerd niet, dit zijn overwegingen om de route op een bepaalde manier te plannen. Wij informeren je hier graag over.

Lees verder en bekijk ook onze insidertips over: Autorijden in Noord Amerika


Liftpas en excursies

In onze reizen wordt standaard de liftpas aangeboden, deze is inclusief in de prijs. En dat is maar goed ook want in Canada en Amerika wordt het vroeg aanschaffen van je liftpas beloond. Vroegboekkortingen tot 50% zijn geen uitzondering. Dit soort ‘early booking promotions’ kennen wij in Europa niet.

Hoe vroeger je boekt, hoe meer voordeel op je liftpas
De liftpassen zijn echt relevant voordeliger als je ze vooraf aanschaft. Ter plaatse zijn liftpassen best duur, en ook veel duurder dan we hier in Europa kennen. Wist je dat een pas in een bestemming als Aspen bijvoorbeeld meer dan 100 dollar per dag kost? Die prijs betaal je bij lange na niet als je vooraf boekt. Zelfs als je ter plaatse een dag niet de piste op gaat is het nog voordeliger om je pas zo vroeg mogelijk te boeken! Niet alleen is er een lagere prijs voor de vroege beslissers, er zijn ook allerlei voordelen zoals een extra dag gratis. Je kunt bij ons je liftpas voor praktisch alle bestemmingen aanschaffen. Ook als je een skisafari maakt langs de onbekende, kleinere gebieden want bij ons kun je al vanaf 2 dagen een liftpas reserveren.

Liftpas met rustdagen
In veel skigebieden in Noord Amerika kent men de zogenaamde ‘grace days’. Deze rustdagen houden in dat je een liftpas van bijvoorbeeld 5 dagen kunt gebruiken in een periode van 6 of 7 dagen. Je kunt dit naar eigen inzicht invullen. Je kunt bijvoorbeeld dag 1, 2 en 3 gaan skiën. Dan ga je dag 4 wat anders doen en op dag 5 en 6 ga je weer skiën. De ‘rustdag’ wordt vaak gebruikt om een andere activiteit te doen, bijvoorbeeld heliski, sneeuwscooter, hondenslee, winkelen of wandelen. Als je een weekje gaat wintersporten en je wilt 6 volle dagen skiën of boarden, is het natuurlijk geen enkel probleem om een pas te kopen met 6 piste dagen, je gebruikt dan de rustdag gewoon niet.

Gratis skipas voor kinderen
In alle bestemmingen zijn er aanbiedingen voor families met kinderen en in sommige bestemmingen zijn kinderpassen zelfs gratis tot 13 jaar. Als je via ons een skireis boekt, kun je voor deze acties in aanmerking komen (geldt niet ter plaatse). De aanbieding geldt als je als ouder een liftpas boekt van tenminste 5 dagen.

Multi skigebied pas
In Amerika worden zogenaamde multi-resort passen aangeboden. Dat betekent dat je 1 pas koopt die in meerdere skigebieden te gebruiken is. Het bekendste voorbeeld is de EPIC pas. Als je een skisafari wilt maken in Amerika (of Canada) is de EPIC pas een interessante liftpas die je moet overwegen. De EPIC skipas is een initiatief van Vail Resorts, de groep die al meer dan 10 Noord Amerikaanse skiresorts in eigendom heeft. Met de EPIC pas kun je met 1 skipas skiën in tientallen skigebieden in diverse landen! De EPIC pas kent meerdere varianten. De ultieme EPIC pas is onbeperkt. Dat betekent onbeperkt skiën in alle eigen skigebieden in het hele seizoen. Eigenlijk kun je het zien als een seizoenspas voor heel veel skigebieden. Als je overweegt om in Amerika of Canada te gaan skiën, laat ons dan een arrangement voor je maken inclusief skipas tegen een speciaal packagetarief. Wij zijn officieel re-seller van deze pas en de prijs die je betaalt voor de skipas in een package met accommodatie en liftpas is in alle gevallen voordeliger dan zelf boeken.

Activiteiten
Naast skiën en snowboarden is er nog veel meer te doen. Als je overweegt om een excursie te plannen, denk er dan aan dat met name activiteiten als hondenslede, sneeuwscooters en helikopterskiën het beste vooraf geboekt kunnen worden. Over het algemeen is rond 1 december zo'n 80% van het seizoen volgeboekt. Wij bieden meerdere excursies aan en doen je voor jouw reis een persoonlijk voorstel nadat je de reis hebt geboekt. Als je aangeeft welke dag je wilt reserveren, vragen wij de beschikbaarheid op en regelen de boeking. Sommige van onze partners vragen persoonlijke gegevens omtrent gewicht, lengte en schoenmaat om een boeking te kunnen maken. Mocht een excursie door slechte weersomstandigheden niet door gaan, dan krijg je via ons 100% van de kosten terug.

Afwijkende voorwaarden mogelijk
Voor sommige activiteiten zijn de voorwaarden van onze partners zodanig afwijkend van onze eigen voorwaarden, dat we die hanteren, met name bij helikopterskiën is dat het geval. Wij vragen je dan voor boeking om akkoord te gaan met deze afwijkende voorwaarden omdat we voor die specifieke reservering de boekingsvoorwaarden en/of de annuleringsvoorwaarden van onze partner over. Voor boeking worden deze voorwaarden gecommuniceerd aan je en hier dien je hiermee akkoord te gaan.

Meer weten over excursies? Bekijk hier voorbeelden van excursies.


Reisdocumenten

Voor Amerika en Canada heb je een visum nodig. Een elektronisch visum, ook wel ETA voor Canada en ESTA voor Amerika genoemd. Dit is een eenvoudig alternatief voor het visum dat je voorheen nodig had.

Reistoestemming versus visum
Een visum is iets anders dan een elektronische reistoestemming. Er zijn landen waar je als toerist zijnde een visum voor nodig hebt om daar te mogen verblijven en er zijn landen waarvoor je alleen een reistoestemming hoeft aan te vragen. Een visum moet je meestal van tevoren aanvragen, maar er zijn ook landen die je op het vliegveld een toeristenvisum geven als je daar op vakantie komt. Ga je binnen de EU op vakantie, dan heb je geen visum of reistoestemming nodig aangezien er binnen de EU vrij verkeer van personen is. Reistoestemming is een digitale toestemming die, indien hij wordt goedgekeurd, aangeeft dat jij naar het land mag reizen. Dat is geen garantie dat je bij de immigratie op het vliegveld ook het land binnenkomt, maar je mag in ieder geval naar het land reizen. Voorbeelden van landen die het systeem voor reistoestemming hanteren zijn bijvoorbeeld Canada (eTA), Amerika (ESTA), Australië (eVisitor) en Nieuw-Zeeland (Visa Waiver Visitor Visa).

Wat is een ESTA en ETA?
Amerika hanteert sinds enkele jaren het ESTA-systeem. ESTA staat voor Electronic System for Travel Authorization en komt neer op ‘reistoestemming om naar de Verenigde Staten te mogen reizen’. Burgers uit landen die meedoen aan het Visa Waiver Program hoeven voor een een vakantie of zakenreis korter dan negentig dagen geen visum aan te vragen. In dit geval volstaat een ESTA-reistoestemming. Die vraag je aan via de website van het U.S. Customs and Border Protection en kost veertien dollar per persoon, omgerekend iets minder dan 12,50 euro. Canada hanteert sinds 2016 een soortgelijk systeem genaamd Electronic Travel Authorization (eTA). Ook in dit geval gaat het om elektronische reistoestemming. Voor beide landen moet je voor vertrek toestemming aangevraagd hebben. Een eTA voor Canada kost zeven Canadese dollars, oftewel 4,60 euro op het moment van schrijven.

Hoe lang is een ETA of ESTA geldig?
Een ESTA (Amerika) is twee jaar geldig en een ETAA (Canada) is vijf jaar geldig. Dat betekent dat je binnen die termijn weer naar de Noord Amerika mag reizen zonder dat je een nieuwe reistoestemming hoeft aan te vragen. Dat is met name handig voor vakantiegangers die meerdere keren per jaar naar dit land gaan, want dat kan heel veel tijd schelen bij de immigratie. Amerika staat er om bekend dat de rijen bij de immigratie op de vliegvelden ellenlang zijn. Steeds meer vliegvelden plaatsen zogenaamde APC Kiosks. Deze Automated Passport Control Kiosks hebben al je reeds ingevulde gegevens. Bij de kiosk wordt een foto van je gemaakt en worden je vingerafdrukken geregistreerd. Door de nieuwe kiosk kan je veel sneller door de immigratie doordat je gebruik mag maken van kortere rijen. Als toerist met de Nederlandse of Belgische nationaliteit, mag je met een elektronische reistoestemming tot drie maanden in Amerika en tot zes maanden in Canada verblijven. Als je langer wilt verblijven, dan moet je een visum aanvragen.

Geldigheid paspoort Amerika en Canada
Je moet over een geldig, machine-leesbaar paspoort beschikken om een ETA of ESTA aan te vragen. Ook kinderen en baby’s hebben een eigen, machine-leesbaar paspoort nodig. Officieel moet je ook een lege visumpagina hebben zodat de douane hier een stempel kan zetten. Het spreekt voor zich dat het paspoort geldig moet zijn op het moment dat​ je​ naar de Canada of de Verenigde Staten reist. Wat niet altijd even duidelijk is, is hoe lang je paspoort geldig moet zijn, soms wordt gezegd dat het paspoort nog na thuiskomst een bepaalde tijd geldig moet zijn, dat is niet correct. Het juiste antwoord is: het paspoort moet net zo lang geldig zijn als je verblijf in Noord Amerika.

Paspoortcontrole
Je paspoort mag niet verlopen tijdens je verblijf. Het paspoort mag net nieuw zijn maar de nieuwigheid kan wel aanleiding zijn voor extra vragen van de immigratiedienst. En ondanks het feit dat de Amerikaanse overheid er niets over vermeldt is het raadzaam om een nieuw paspoort aan te vragen indien je gebruikte paspoort stempels bezit van bijvoorbeeld Irak of een ander land waarmee Amerika in onvrede leeft. Stel ​je​ bent in een, voor Amerika, vijandig land op vakantie geweest en je hebt een stempel van dat land in je paspoort staan dan zul je zeker grondiger dan gemiddeld ondervraagd worden waardoor er misschien problemen ontstaan bij de grenscontrole.


ESTA

In het algemeen geldt dat alle passagiers, Amerikaanse staatsburgers daar bij inbegrepen, in het bezit moeten zijn van een geldig en een nog niet verlopen paspoort om naar de Verenigde Staten te reizen. Alle paspoorten moeten digitaal leesbaar zijn (Machine Readable, MRP). Als het paspoort uitgegeven is op of na 26 oktober 2005, dan moet het ook een digitale foto bevatten. Een digitale foto is geprint op de bladzijde en niet in het paspoort gelijmd of gelamineerd.

Het Visa Waiver Programma (VWP)
Het Visa Waiver Programma (VWP) geeft burgers van bepaalde landen waaronder Nederland en België en de meeste Europese landen) de mogelijkheid om naar de Verenigde Staten te reizen als toerist of voor zaken voor maximaal 90 dagen zonder dat je een visa hoeft aan te vragen. Passagiers die via het VWP naar de V.S. reizen moeten een geldig ticket hebben om terug te gaan of door te kunnen reizen vanuit de V.S., binnen 90 dagen na aankomst in de V.S., voordat je de V.S. binnengaat. Ook als je een aansluitende vlucht hebt naar Canada, Mexico, Bermuda en/of de Caribbean, moet je aan deze vereiste voldoen, tenzij je een rechtmatige inwoner bent van een van deze landen.

ESTA reistoestemming
Daarnaast moet je, in het bezit zijn van een ESTA reistoestemming. Het is altijd de verantwoordelijkheid van de passagier zelf om informatie te krijgen over de benodigde reisdocumenten en visa´s die hij/zij nodig heeft voor het land van bestemming. Passagiers uit landen die onder het Visa Waiver Program vallen (Nederland en België vallen hieronder), dienen een aanvullende reistoestemming (ESTA) aan te vragen voor de Verenigde Staten. Deze aanvraag kan eenvoudig online worden ingediend en kost USD 14 per persoon.

Klik hier om je ESTA reistoestemming online aan te vragen

Als je naar de Verenigde Staten reist en inwoner bent van een land dat onder het Visa Waiver Program valt, dan moet je een ESTA-reistoestemming (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Deze reistoestemming moet je uiterlijk 72 uur voor vertrek indienen. Hierna kun je nog wel een ESTA-reistoestemming aanvragen, maar als je geen toestemming mocht krijgen, dan heb je waarschijnlijk te weinig tijd om de benodigde visa alsnog aan te vragen. Je hoeft alleen voor je ESTA-aanvraag te betalen als je een nieuw paspoort hebt, of als je vorige ESTA-reistoestemming verlopen is, een ESTA heeft een geldigheid van 2 jaar.

Het kan tot 72 uur duren voordat de aanvraag van een ESTA-reistoestemming wordt goedgekeurd. Na goedkeuring ontvang je een referentienummer. De ESTA-reistoestemming is 2 jaar geldig. Gedurende deze 2 jaar kun je zo vaak als je wilt naar de VS reizen, totdat één of meerdere antwoorden op de JA/NEE-vragen in de ESTA-aanvraag veranderen, of totdat je paspoort verloopt.

Assistentie bij je ESTA aanvraag nodig?
Bij Evisa application services kun je gebruik maken van een klantenservice, zowel telefonisch als per e-mail. Daarnaast is het mogelijk om bij dit servicebureau een betaling te doen met iDEAL of Bancontact/Mr Cash (als je geen creditcard bij de hand hebt bijvoorbeeld). Evisa application services controleert je aanvraag op eventuele fouten en vervolgens dienen zij de aanvraag in. De totale kosten voor de begeleiding en de ESTA kosten zijn € 25 per persoon (versus USD 14 als je het zelf doet). Als je via Evisa je aanvraag wilt doen: klik dan hier.

Paspoort!
Wat niet altijd even duidelijk is, is hoe lang je paspoort geldig moet zijn, soms wordt gezegd dat het paspoort nog na thuiskomst een bepaalde tijd geldig moet zijn, dat is niet correct. Het juiste antwoord is: het paspoort moet net zo lang geldig zijn als je verblijf in Noord Amerika. Bij je aanvraag voor de ETA of de ESTA moet je het paspoortnummer opgeven, hier komen cijfers en letters in voor. Het is soms onduidelijk zijn of er een letter O in staat of het cijfer 0. De letter O komt in het Nederlandse paspoortnummer niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0.



ETA

Het is voor reizigers naar Canada noodzakelijk om een Electronic Travel Authorization (ETA) te hebben als je aankomt in Canada per vliegtuig.

Wat is Electronic Travel Authorization?
De ETA is een document dat toestemming om naar Canada te reizen bevestigt. In plaats van toestemming te verkrijgen langs de ouderwetse tijdrovende visum procedure, hoef je alleen maar in te loggen op de officiële website van Citizenship and Immigration Canada (CIC), waarna de bevestiging binnen enkele minuten volgt, mits je voor de reis in aanmerking komt. Je kunt vervolgens een kopie van de ETA printen en deze neem je mee naar Canada met de andere verplichte reisdocumenten.

ETA Reistoestemming
De ETA voor Canada kan online aangevraagd worden. Daarvoor heb je een aantal dingen nodig: een geldig paspoort, een e-mail adres en een creditcard. Voor iedere persoon moet een eigen ETA aangevraagd worden, voor kinderen onder de 18 kunnen ouders de aanvraag indienen. Reis je bijvoorbeeld met vier personen, dan moet de ETA 4x aangevraagd worden. De kosten voor de ETA zijn 7 dollar per persoon. De ETA is vijf jaar geldig vanaf het moment van aanvragen.

Vraag hier je eTA reistoestemming aan

De Canadese overheid heeft een handige video gemaakt met meer informatie over de vragen die gesteld worden tijdens het aanvragen. Bekijk hier de video over ETA. Daarnaast is er een hulpformulier in het Nederlands: klik hier om het hulpformulier te bekijken.

De goedkeuring voor de ETA krijg je binnen een paar minuten. Als je aanvraag nader beoordeeld dient te worden, krijg je dit binnen 72 uur te horen. Het is raadzaam een ETA ruim op tijd aan te vragen.

Assistentie bij je ETA aanvraag nodig?
Bij Evisa application services kun je gebruik maken van een klantenservice, zowel telefonisch als per e-mail. Daarnaast is het mogelijk om bij dit servicebureau een betaling te doen met iDEAL of Bancontact/Mr Cash (als je geen creditcard bij de hand hebt bijvoorbeeld). Evisa application services controleert je aanvraag op eventuele fouten en vervolgens dienen zij de aanvraag in. De totale kosten voor de begeleiding en de ETA kosten zijn dan € 17 per persoon, Als je via Evisa je aanvraag wilt doen: klik dan hier.

Paspoort!
Wat niet altijd even duidelijk is, is hoe lang je paspoort geldig moet zijn, soms wordt gezegd dat het paspoort nog na thuiskomst een bepaalde tijd geldig moet zijn, dat is niet correct. Het juiste antwoord is: het paspoort moet net zo lang geldig zijn als je verblijf in Noord Amerika. Bij je aanvraag voor de ETA of de ESTA moet je het paspoortnummer opgeven, hier komen cijfers en letters in voor. Het is soms onduidelijk zijn of er een letter O in staat of het cijfer 0. De letter O komt in het Nederlandse paspoortnummer niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0.



National Parks

Als je een National Park (NP) inrijdt moet je vaak een entrance fee betalen. Die is meestal bescheiden (ca. € 10 per persoon). Als je meerdere parken bezoekt, zoals bij onze skisafari Offline in Alberta, dan kun je per Nationaal Park een toegangskaartje kopen, maar bekijk dan ook de Discovery Pass. Met de Discovery Pass kun je in Canada meer dan 80 verschillende Nationale Parken bezoeken en diverse historische plekken, zonder elke keer opnieuw toegang te hoeven betalen. Hierdoor bespaar je aanzienlijk op de individuele toegangsprijzen. De pas verdien je snel terug als je van plan bent om meerdere Nationale Parken te bezoeken. De prijs voor een Discovery Pass in 2018 is $ 67,70 per volwassenen maar wellicht ben je goedkoper uit met de Family/Grouppas van $ 136,40 geldig voor max. 7 personen in één voertuig. Kinderen tot 17 jaar zijn gratis.

Afstanden, tanken en National Parks
In Canada worden afstanden in kilometers aangeduid en in Amerika zijn dat ‘miles’ (mijlen): 1 mile is 1, 6 kilometer. De afstanden zijn in Noord Amerika echt heel anders dan in Europa. Zorg daarom altijd dat je genoeg benzine, water en eten meeneemt. In de afgelegen gebieden kan het erg lang duren voordat je het volgende tankstation tegenkomt. Als je een bergpas over gaat of een National Park inrijdt, wordt vooraf aangegeven over hoeveel kilometers of miles het volgende tankstation is. Dat zijn vaak flinke afstanden en een auto verbruikt meer brandstof bij het beklimmen van een berg. Zorg dus dat je ruim voldoende brandstof hebt voordat je gaat klimmen. Een goede gewoonte is om je tank ten minste half gevuld te hebben, dan kom je ook niet voor een verrassing te staan.

Je kunt de pas bij de entree van een National Park kopen, of vooraf al online kopen via de site van Parks Canada. Elke Discovery Pass is na uitgifte één jaar geldig. De kaart moet op de achterkant worden getekend en aan de binnenspiegel van het voertuig worden gehangen. Hoewel er volop passen worden aangeboden op sites als marktplaats, mag de pas conform de voorwaarden niet van eigenaar wisselen. Het geld van de pas wordt gebruikt voor het onderhoud en beheer van de parken. De politie houdt incidenteel controles op het bezit van de juiste pas.

Meer informatie over National Parks in Canada
Meer informatie over National Parks in Amerika

Lees 5 wintertips over de Icefields Parkway


Geld

In Canada wordt betaald met de Canadese dollar, niet te verwarren met de Amerikaanse dollar. Ook de waarde is niet hetzelfde en zo zijn er wel meer verschillen die handig zijn om te weten als je afreist naar Canada.

Canadese dollar
De Canadese dollar is de nationale munteenheid van Canada en wordt afgekort met de valuta code CAD. De biljetten zijn er in 100, 50, 20, 10 en 5 dollar. De munten van de Canadese dollar zijn beschikbaar in 2 dollar (ook wel een toonie genoemd), 1 dollar (loonie), 25¢ (quarter), 10¢ (dime) and 5¢ (nickel). In Canada worden geen munten meer van één cent uitgegeven. Contante aankopen worden op vijf cent naar boven of naar beneden afgerond.

De Amerikaanse dollar
De volgende muntsoorten zijn er in Amerika : nickel (5 cent), dime (10 cent), quarter (25 cent), half dollar (50 cent) en dollar (100 cent). Deze laatste twee munten kom je tegenwoordig praktisch niet meer tegen in het betalingsverkeer. Papieren geld is er in Amerika in 1, 2, 5, 10, 20, 50 en 100 dollarbiljetten. Het meest geaccepteerd zijn de 1, 5, 10, 20 en 50 dollarbiljetten. Als je een 2-dollar biljet tegen komt, bewaar deze dan, verzamelaars zijn er dol op! Met een 100 dollarbiljet ben je niet overal welkom, je ziet dan bij de entree vaak al een bordje met de tekst: No 100 dollar bills accepted. En wat wij niet gewend zijn: elk biljet heeft exact dezelfde kleur en hetzelfde formaat. Let dus goed op de waarde die erop staat, voordat je met dollars gaat strooien!

Klik hier voor de actuele koers.

Banken
Banken zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 9.30 tot 16.00 uur. Veel banken in de grotere steden zijn tot later en in het weekend geopend. Geldautomaten (ATM’s of Cashmachines) zijn continu beschikbaar en gekoppeld aan een of meerdere van de volgende netwerken: Interac, Cirrus of Plus. Belangrijk: om lokaal geld te pinnen moet je de bankpas vooraf instellen op wereldgebruik.

Taxen in Canada
Goed om te weten: er wordt op bijna alle prijzen een tax berekend op de gepubliceerde verkoopprijzen, die zie je pas bij het afrekenen. Zo wordt er in Canada een sales tax berekend over activiteiten, maaltijden, souvenirs, kleding etc. Deze (GST, Goods and Services Tax) is nu 5 procent op de meeste aankopen. Daarnaast is er een Provincial Sales Tax (PST) of de Harmonized Sales Tax (HST). Deze tax varieert per provincie. De provincie Alberta is een grote uitzondering want daar wordt alleen de GST berekend, Alberta kent dus geen PST of HST wat shoppen in deze provincie uiterst aantrekkelijk maakt!

De prijzen voor onze wintersportvakantie naar Canade en Amerika zijn altijd inclusief alle taxen; zowel de lokale als provinciale toeristenbelastingen zijn in de prijs verwerkt.

Creditcard: onmisbaar
Creditcards worden overal geaccepteerd en ook het meest gebruikt. De Noord Amerikanen zijn gek op dit betaalmiddel en bijna alle Canadezen en Amerikanen hebben er ook meerdere. De voordelen van de creditcard zijn dat je nooit veel contact geld bij je hoeft te hebben en dat je de kaart in geval van diefstal kunt blokkeren. Sommige creditcard maatschappijen bieden nog een extra service door aankopen te verzekeren voor een bepaalde periode (meestal drie maanden). Bij sommige services heb je zelfs verplicht een creditcard nodig, zoals de borg voor een huurauto of een accommodatie.

Pinpas gebruiken in Canada of Amerika?
Je kunt met een betaalpas gewoon geld opnemen uit een geldautomaat (ATM). Zorg wel dat je vooraf je bankpas hebt aangepast op wereldgebruik! ATM’s vindt je in winkelstraten en bij de betere supermarkten en soms zelfs bij tankstations. Je kunt ook dollars opnemen met je creditcard maar hier worden vaak extra kosten voor gevraagd. Tip: Soms wordt er een pincode van meer dan 4 cijfers gevraagd maar dan werkt je 4 cijferige pincode ook. Sommige betalingen kun je zonder pincode doen.

Lees verder met onze insidertip: Hoeveel fooi moet ik eigenlijk geven?


Verzekeringen

Ons bedrijf is agent van Europeesche Verzekeringen. Wij bieden je alle verzekeringen voor je wintersport vakantie. Uiteraard de standaard (aflopende) annuleringsverzekering en standaard (aflopende) reisverzekering met wintersportdekking. Daarover lees je hieronder alle informatie. Voor verzekeringsoplossingen die zijn afgestemd op je eigen wensen en omstandigheden ben je bij ons ook aan het goede adres. Wij bieden maatwerk als het gaat om doorlopende verzekeringen. Je zult verrast zijn hoe snel je een doorlopende verzekering al terug verdient.

Annuleringsverzekering
Vrijwel iedere ervaren reiziger boekt bij de reis als vanzelfsprekend een annuleringsverzekering. Bij last minute boekingen gebeurt dit minder. Toch is het verstandig om juist dan een annuleringsverzekering af te sluiten. Niet alleen omdat de annuleringskosten kort voor vertrek erg hoog zijn, maar vooral omdat de verzekering ook de niet gebruikte reisdagen dekt. Dus niet alleen de annuleringskosten tussen het moment van boeken en de reis, maar ook de kosten wanneer de vakantie moet worden afgebroken. De dagen die je noodgedwongen mist, worden immers ook vergoed! De Annuleringsverzekering is uiterst compleet en kent ook een vergoeding bij vertrek- of aankomstvertraging.

Annulering of Allrisk Annulering
Wil je zelf kunnen bepalen om welke reden je jouw geboekte reis annuleert? Kies dan voor de Allrisk Annuleringsverzekering. Je kunt een beroep doen op de annuleringsredenen die in de voorwaarden van de basisverzekering staan, en daarnáást mag je zelf een reden bepalen waarom je niet op vakantie wilt. Bijna iedere reden is geldig, behalve ‘geen zin’. Vraag ons naar de voorwaarden. Bij deze variant geldt dat je een eigen risico van 25% van de annuleringskosten hebt.

Uitval van waarnemers
Dat je met een gerust hart kunt annuleren wanneer er zich thuis, binnen de familie, nare ontwikkelingen voordoen, is volkomen logisch. Maar wat als er iets gebeurt met degene die op je huis of je huisdieren past? Of met degene die jouw zaken waarneemt tijdens uw vakantie? Of met een vriend of vriendin die plotseling ernstig ziek wordt? Voor 1% extra premie per waarnemer kun je iedereen meeverzekeren die je een reden kunnen geven naar huis terug te gaan.

Premie
De premie voor de Annuleringsverzekering is 5,5% van de reissom en voor de Allrisk Annulering 7%. Voor de uitbreiding Waarnemer betaal je 1% extra per waarnemer. En bij een samengestelde reis wordt eveneens 1% extra premie berekend. De poliskosten bedragen € 3,50. Er is 21% assurantiebelasting verschuldigd over de premie en poliskosten. Zie hieronder een voorbeeld van de kosten voor een annuleringsverzekering, stel je reissom is € 1000:
€ 1000 * 5,5% = € 55,00 + poliskosten € 3,50 = € 58,50
21% assurantiebelasting over € 58,40 = € 12,29
Premie totaal = € 70,79

Grote gezelschappen
De maximale uitkering voor alle verzekerden samen is ten hoogste de uitkering voor 4 gezinnen (= voordeuren/adressen) óf 9 reisgenoten (geen gezinsleden) verdeeld over alle verzekerden naar verhouding van ieders aandeel in de reissom. Je kunt een extra premie van 0,5% (per gezin, geldig voor de 5e en meerdere adressen) afsluiten zodat je bent gedekt tot max. 7 gezinnen óf 12 reisgenoten (geen gezinsleden). Indien je meer dan 7 gezinnen ten opzichte van elkaar wilt verzekeren, krijg je van ons een offerte of maat.

Reiskostenverzekering
Vakantie.. een heerlijk vooruitzicht. Maar bedenk dat het ook mis kan gaan. Stel, je bagage wordt gestolen, je wordt ziek of je krijgt een ongeval. Dan geeft de reisverzekering een optimale risicodekking.

Comfort of Optimaal dekking
Bij een Comfortdekking zijn de belangrijke zaken verzekerd, zoals 24-uurs hulp door alarmcentrale SOS International, een ongevallendekking, dekking voor geneeskundige kosten, dekking voor bagage en uiteraard is onze premie inclusief een wintersportdekking. Indien je een Optimaal dekking kiest, heb je de meest complete reisverzekering. Met de Optimaal dekking zijn belangrijke zaken verzekerd, zoals 24-uurs hulp door alarmcentrale SOS International, een ongevallendekking, dekking voor geneeskundige kosten, dekking voor bagage, dekking voor geld, reis rechtsbijstand en uiteraard is ook deze premie inclusief een wintersportdekking. Daarnaast kun je rekenen op hogere verzekerde bedrag bagage én 2 jaar nieuwwaarde voor bagage en hogere dekkingen voor o.a. communicatiekosten, schade logiesverblijven.

Premie
Comfort dekking wereld € 4,07 *
Optimaal dekking wereld € 5,02 *
* De premies gelden per persoon per dag, inclusief wintersportdekking, ongevallen en medische kosten.
Per boeking wordt € 3,50 aan poliskosten in rekening gebracht.

Personenhulpverlening:
Wanneer je tijdens de reis problemen krijgt, kun je wereldwijd een beroep doen op de hulplijn. De medewerkers kunnen je met medisch advies terzijde staan en kennen de weg naar de juiste artsen of ziekenhuizen in je vakantie bestemming. Ook voor hulp bij pech of ongeval staat de hulplijn je (in het Nederlands) graag en vakkundig te woord.

Bagage:
Deze is meeverzekerd tot € 3.000 en bij de Optimaal dekking tot € 5.000. Voor bagage niet ouder dan 1 jaar wordt de volledige nieuwwaarde uitgekeerd. Bij de Topdekking is dit zelfs 2 jaar.

Geneeskundige kosten:
Het komt voor dat jouw ziektekostenverzekering in het buitenland onvoldoende dekking biedt. Deze uitbreiding is doorgaans een zeer verstandige keuze.

Ongevallen:
Mocht een ongeluk blijvende invaliditeit of overlijden tot gevolg hebben, dan volgt een uitkering.

Skiën en snowboarden:
Bijna iedere sport is standaard verzekerd wanneer deze tijdens de vakantie incidenteel wordt beoefend. Staat een vakantie geheel in het teken van (winter)sport, zoals een skivakantie of een survivalweekend, dan is de deze uitbreiding de beste aanvulling om zeker te zijn van de juiste dekking.

Rechtsbijstand:
De kosten die je moet maken voor juridisch advies of begeleiding worden vergoed.

Geld:
Kun je meeverzekeren tot € 500.

Hulp en Huur vervoermiddel:
Een complete dekking die niet alleen geldt voor personenauto’s, maar ook voor kampeerauto’s, motorfietsen en scooters. Denk bij deze uitbreiding aan bijvoorbeeld:
het uitbetalen van arbeidsloon bij een reparatie langs de weg
het toezenden van onderdelen door de hulplijn, bij pech of een ongeval
de huurkosten van een gelijkwaardig vervoermiddel, wanneer bijvoorbeeld uw auto of motor stuk gaat.

Extra sportuitrusting:
Wie een kostbare sportuitrusting meeneemt, kan het verzekerde bedrag voor bagage uitbreiden met € 2.500. Ook beschadiging, verlies of diefstal van in het buitenland gehuurde sportuitrusting valt onder deze dekking.